Mellom Sandvika og Wøyen skal det bygges 3,5 km ny 4-felts motorveg. Litt over halve lengden går i Bjørnegårdtunnelen mellom Sandvika og Bærumsveien. Nye planskilte kryss etableres med Bærumsveien og Lommedalsveien. Dagsonen mellom Bærumsveien og Wøyen går over så dårlig grunn at vegen bygges på pelet betongplate.
Oppdragsgiver
Statens vegvesen Region øst
Tidsrom
2010 – 2019
Utførte oppdrag
Byggeplan, anbudsgrunnlag, oppfølging i anleggsfasen
Utførte fag
Veg, tunnel, skilt & oppmerking, trafikkstyring, drenering, vann & avløp, 3D for alle fag, samordningsmodell, visualisering
Spennende tverrfaglige utfordringer
- Nærhet til vassdrag med stor verdi
- Begrenset plass for kryss og kort avstand mellom kryss i dagsonen
- Tilkobling av ny Bjørnegårdtunnel i eksisterende Kjørbotunnel
- Ta høyde for kobling av Bjørnegårdtunnelen til fremtidig E18 i tunnel under Sandvika
- Stor dybde til berg og setningsømfintlige masser i store deler av dagsonen