InterCity Venjar-Langset
Oppdragsgiver
Bane NOR
Planfase
Teknisk plan, Byggeplan, Reguleringsplan
Periode
2014-2024
Som en del av InterCity-utbyggingen er Dovrebanen mellom Eidsvoll og Langset bygget ut til dobbeltspor med økt hastighet for å redusere reisetid og muliggjøre økt rutetilbud.
Totalstrekningen er ca. 13 km lang. Strekningen Venjar-Eidsvoll på Gardermobanen (ca. 6 km) var enkeltspor, det ble der bygget nytt spor inn mot eksisterende. For strekningen Eidsvoll-Langset (ca. 7 km) er det bygget nytt dobbeltspor. Eidsvoll stasjon er bygget om etter nytt sporarrangement.
Aas-Jakobsen med underrådgivere har gjennomført detalj- og reguleringsplan for strekningene, inkl. konkurransegrunnlag og oppfølging for de to generalentreprisene "Venjar-Eidsvoll nord" og "Eidsvoll nord-Langset". Prosjekteringsoppdraget omfatter alle fag.
Venjar-Eidsvoll nord vant Årets Anlegg 2023.